Zimné
Zimná pneumatika
Požiadavky na zimné pneumatiky a tiež definície zimných pneumatík sa významne líšia v legislatívach krajín EÚ. Harmonizácia definície ako prvý krok a harmonizácia požiadaviek ako druhý krok k tomu, aby krajiny boli v súlade s EÚ legislatívou, je nevyhnutná, aby sa zlepšila bezpečnosť na cestách v EÚ.
Pneumatiky označené "M+S" majú dezén a materiál, ktorý je navrhnutý tak, aby bol výkon na blate a snehu lepší než u štandardných pneumatík. Toto je vyhlásenie výrobcu.
Z Novembra 2012:
UNECE Regulácia 117, ktorá má byť implementovaná v EÚ skrz Reguláciu (EC) 661/2009, požaduje, aby zimné pneumatiky spĺňali minimálnu úroveň výkonu na snehu (brzdenie a trakcia). Ak pneumatika spĺňa kritéria, môže byť označená symbolom s trojvrcholovou horou a snehovou vločkou.
Symbol „M+S“ bude stále povoleným značením, avšak nesmie sa spájať s minimálnymi legislatívnymi požiadavkami na výkon v zimných podmienkach.
Prečo zimné pneumatiky? – Pretože:
- Umožňujú lepšiu priľnavosť na snehu, znižujú spotrebu paliva a poskytujú vynikajúcu trakciu vďaka špeciálne navrhnutému dezénu;
- Znižujú brzdnú dráhu o 20% na mokrej vozovke (Zdroj: Cortina. Dynamický simulačný test pri teplote 5° C);
- Garantujú lepšie jazdné podmienky a vyššiu bezpečnosť v porovnaní s letnými pneumatikami a pneumatikami s reťazami.
Ako rozpoznať skutočnú zimnú pneumatiku
Zavedenie právneho označenia vzťahujúceho sa k výkonnosti robí identifikáciu zimných pneumatík omnoho jednoduchšou. „Alpine“ symbol, alebo symbol s trojvrcholovou horou a snehovou vločkou (3PMSF), sa zaviedol v Novembri 2012 na základe Nariadenia EÚ 661/2009 o bezpečnosti motorových vozidiel. Tento symbol môže byť použitý iba v prípade, že pneumatika spĺňa minimálne požadovaný výkon na snehu - tzv. „index priľnavosti na snehu“. * „Blato a sneh“ (označené buď ako M+S, M.S alebo M&S) sa používalo na označenie zimných pneumatík mnoho rokov. Napriek tomu, že M+S je definované v legislatíve*, nevzťahujú sa naň požiadavky na minimálny výkon a často sa používa výrobcami pneumatík na označenie zimných pneumatík. M+S ostáva povoleným označením, avšak to, že M+S pneumatiky majú lepšiu priľnavosť na snehu, neznamená, že spĺňa minimálnu legislatívou stanovenú priľnavosť na snehu.
Skutočné zimné pneumatiky, ktoré obsahujú označenie M+S i 3PSMF, sú dôležitým faktorom bezpečnosti v zimných podmienkach, najmä pre autá a dodávky. Je silno odporúčané, aby autá a ľahké úžitkové vozidlá mali štyri poriadne zimné pneumatiky počas chladných mesiacov. V súčasnosti majú v zime niektoré krajiny EÚ legislatívne povinné používanie M+S pneumatík. Ako bude postupne do platnosti vstupovať nová legislatíva ohľadom označenia, je pravdepodobné, že nariadenia v jednotlivých krajinách rozšíria povinné označenie na obe – M+S i symbol hory a vločky(3PSMF).
Pre úžitkové vozidlá sú pneumatiky vhodné do zimného počasia nevyhnutné, aby sa zaistila trakcia a predišlo sa blokovaniu ciest. Pretože hnacia náprava je kľúčová pre trakciu úžitkového vozidla, označenie 3PSMF na pneumatikách hnacej nápravy je veľmi dôležité. Toto odporúčanie platí najmä pre jednu hnaciu nápravu úžitkových vozidiel nad 44 ton.
* Smernica Rady 92/23 o pneumatikách motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel.